Bongaus

Otsikko kertookin kaiken olennaisen tästä harrastuksesta. Alalajeja on monia, mutta kaikki ne keskittyvät yhteen asiaan; bongaukseen. Bongaus on hyvin yksinkertainen harrastus missä harrastaja valitsee bongattavan teeman, ottaa kuvia ja tekee muistiinpanoja. Tässä artikkelissa tutustumme tarkemmin yleisimpiin bongauskohteisiin.

Bussibongaus

Joukkoliikenne ja erityisesti linja-autoliinne on näiden tarkkailijoiden kohteena. Kalustoa voi tarkkailla kirjoittamalla yksiköiden tiedot ylös havaintokirjaan ja ottamalla kuvia erilaisista linja-autoista. Harrastajat juttelevat foorumeilla mm. erikoisista kalustoajoista ja muusta erikoisesta liikenteestä sekä tietenkin harvinaisuuksista.

Lisätietoa bussibongauksesta: Arktiset Bussit

Junabongaus

Raideliikenneharrastamisen muoto, joka käsittää raideliikenteen ja kalustokierron seurantaa sekä valokuvausta. Junabongari, rautatieharrastaja (ferroequinologisti), voi pelkän bongauksen lisäksi harrastaa muutakin raideliikenteeseen liittyvää, erikoisina syventävinä aiheina esimerkiksi tietyntyyppiset turvalaitteet tai rautatien arkkitehtuuri. Junabongauksen taustalla on yleensä tiedonkeruuseen liittyvä aihepiirin tiedonjano.

Lisätietoa junabongauksesta: Vaunut.org

Lentokonespottaus

Lentokoneiden tarkkailijat seuraavat lentokoneiden lentämistä, laskeutumista ja nousemista. Harrastajat eivät tarvitse mitään välineistöä.

Hyvä kamera ja radioskanneri ovat hyvän spottaajan vakiovarusteet. Skannerin pitää tukea lentokoneiden käyttämää VHF-tajuusaluetta, koska silloin spottaaja saa selville koneen tiedot ja kiitoradan. Tämä tieto auttaa harrastajaa etsimään hyvän paikan lentokoneen tarkkailuun.

Asialleen omistautuneet spottaajat pitävät kirjaa lentoyhtiöistä, konetyypeistä ja koneiden rekistereistä.

Lisätietoa lentokonespottauksesta: FlightForum, Airliners, Jetphotos

Myrskybongaus

Myrskybongaus (storm chasing) on myrskyjen kuvaamista ja tutkimista. Yhdysvalloissa myrskybongarit kuvaavat muun muassa tornadoja ja hurrikaaneja, Suomessa muun muassa ukkosia ja syysmyrskyjä. Myrskybongaus voi olla vaarallista eikä sitä tulisi harrastaa tietämättä vaaroista.

Useimmiten tornadoa kuvataan matkan päästä, sillä liian lähelle tai sen sisään joutuminen on hengenvaarallista. Ukkospilvestä satavat erittäin suuret rakeet, syöksyvirtauksen kaatamat puut, tuulen lennättämät oksat ja salamat ovat vaarallisia.

Myrskybongaus alkoi Yhdysvaltojen keskilännessä 1950-luvulla.

Rekisterikilpitarkkailu

Rekisterikilpinumerotarkkailu eli rekkaribongaus on peli, jossa on tarkoitus etsiä autojen rekisterikilpien numerot järjestyksessä 1-999. Peliä voi pelata myös väärinpäin. Tämä on kärsivällisyyttä vaativa harrastus, koska Suomessa ensimmäiset sata numeroa ovat kovin harvassa.

Suomessa tarkkailun kohteena ovat vain suomalaiset musta- tai valkopohjaiset autojen rekisterikilvet, mukaan lukien Ahvenanmaan kilvet, joissa on 1–3 kirjainta ja 1–3 numeroa. Turun Seudun Rekisterikilpinumerotarkkailijoiden Klubin mukaan perävaunujen, moottoripyörien tai mopojen kilvet, keltapohjaiset työkonekilvet, diplomaattikilvet tai puolustusvoimien kilvet eivät käy. Bongattavat kilvet tulee nähdä selkeästi omin silmin, ja kilvissä tulee olla vain se luku, jota sillä hetkellä etsitään. Numeroita ei voi kerätä säästöön.

Turun Seudun Rekisterikilpinumerotarkkailijoiden Klubi ei kuitenkaan omista monopolia harrastukselle eikä voi pakottaa kaikkia harrastajia heidän sääntöihinsä, joten jokainen harrastaja voi keksiä omat sääntönsä rekkareiden keräämiseen. He kuitenkin tarjoavat hyvän verkkosivuston missä on helppoa ylläpitää tarkkailutilannetta, tutkia tilastoja ja viestiä muiden tarkkailijoiden kanssa. TSRKNroT-klubi (”Rekkariklubi”) on turkulaisuuteen viittaavasta nimestään huolimatta kansallinen katto-organisaatio.